25 august 2012

Huller i min dannelse (norsk litteratur)


På wikipedia kom jeg over denne hendige sammenstillingen av ulike forsøk på å sette opp en norsk litterær kanon, og (ikke uventet) har jeg ganske mange huller. Uten å ta stilling til om man "bør" eller "må" ha kjennskap til den norske litteraturhistorien er det en del verker jeg har lyst til å lese. Det følgende er altså å betrakte som en huskeliste til meg selv over bøker jeg har som intensjon å lese i løpet av rimelig tid, la oss si de neste par årene.

* Knut Hamsun - Markens grøde
* Olav Duun - Mennesket og maktene
* Arne Garborg - Bondestudentar
* Aksel Sandemose - En flyktning krysser sitt spor
* Camilla Collett - Amtmannens døtre
* Amalie Skram - Lucie
* Sigurd Hoel - Møte ved milepelen
* Cora Sandel - Alberte og Jakob
* Tarjei Vesaas - Fuglane
* Kjartan Fløgstad - Fyr og flamme

Ingen kommentarer: