14 august 2012

Et knippe linker #1


Via denne posten om Proust på den relativt interessant bloggen biblioklept fant jeg dette gamle intervjuet med Cormac McCarthy, hvor han blant annet sier at han ikke anser litteratur som ikke handler om døden for å være skikkelig litteratur.

Apropos biblioklept så synes jeg dette sitatet av Roberto Bolaño var ganske morsomt, det minner meg om et sitat fra On the road som jeg ikke helt kommer i hu.

Det er sikkert ingen litteraturinteresserte nordmenn som ikke allerede har lest James Woods anmeldelse av Knausgård, men jeg linker den her så jeg har den lett tilgjengelig selv ved en seinere anledning. Brilliant tittel, for øvrig.

Apropos James Wood, så er han en kritiker som nesten alltid er verdt å lese. I denne anmeldelsen, fra LRB i 1998, skriver han intelligent og interessant om Hamsun - selv om mye av dette stoffet er velkjent for en nordmann er det et av de mer presise forsøkene jeg har sett på å beskrive hva som er så fascinerende med Hr. Pedersen fra Hamarøy.

Susanne Christensens essay om Thurston Moore på Vinduet sine nettsider er verdt å lese.

Olaf Haagensen gjør seg noen refleksjoner om det Europeiske med utgangspunkt i Die Zeits kåring av de 70 beste europeiske etterkrigsbøkene.




Ingen kommentarer: