05 juni 2014

Mer om Konversasjonsleksikonet


Cappelens Forslags Konversasjonsleksikon blir den flotteste norske bokutgivelsen i år, uten tvil. Jeg er én av mange, mange bidragsytere, og nå har jeg også hatt gleden av å hjelpe redaktør og initiativtaker Pil Cappelen Smith med å lese korrektur på manuset. Og dermed kan jeg med hånda på hjertet si at det blir en veldig flott bok, også innholdsmessig. Spennet i tekstene som til sammen utgjør boka er stort; svært mange av dem er morsomme (det er sjelden jeg sitter og ler høyt når jeg korrekturleser; det gjorde jeg flere ganger nå), en del er tankevekende, noen er vakre, andre igjen er vonde. Jeg noterte ned en kortliste over mine absolutte favoritter, og den ser i oppslagsalfabetisk rekkefølge slik ut:

Karine Nyborg om Briller
Johan Harstad om Lynvinge
Kjersti Skomsvold om Metafor
Stian Johansen om Odd
Helge Torvund om Rødstilk
AS Hermansen om Solstadsk
Ole Robert Sunde om Sitater
Guro Sibeko om Tilknytningsforstyrrelse

... men dette utgjør bare toppen av et høykvalitets-isfjell av gode tekster. Gled dere!

Ingen kommentarer: