10 mars 2013

Om den nye låneappen eBokBib


For ganske kort tid siden ble de lagt ut en app for iPad/iPhone som gjør det mulig å låne ebøker på et utvalg norske biblioteker. Det er antagelig fortsatt i en eller annen slags utprøvingsfase, for jeg finner svært lite informasjon om tjenesten på nettet.

Appen er enkel og ufancy, men gjør akkurat det den skal. Nedlastingen til iPad gikk raskt, deretter må man logge seg på med lånenummer (som står på det vanlige lånekortet) og en Pin-kode, som jeg må innrømme at jeg ikke ante at jeg hadde. Heldigivs finnes det en knapp for "Glemt PIN-kode" i appen, og 2 sekunder senere hadde jeg fått tilsendt koden på sms. Til slutt valgte jeg hvilket bibliotek jeg skulle tilknyttes (Deichmanske), og dermed var oppsettet av appen klar. Det hele tok ca. to minutter.

Utvalget av bøker for lån er temmelig begrenset. Det finnes to kategorier i appen, bøker som er fri, altså uten begrensninger på bruk og kopiering, og bøker som er underlagt "vanlige" låneregler.



Slik ser siden med mine lån ut. Jeg har lånt Anders Malms Massemenneske og Peter Franziskus Strassegers Stasia. Den blå streken indikerer hvor langt jeg er i boka - det vil si at jeg ikke har begynt å lese Malms bok ennå og er ca. halvveis i Strassegers (som så langt fremstår som en svært god debutroman, og en verdig vinner av Tarjei Vesaas debutantpris.) Begge har en lånetid på fjorten dager, og etter det skal den bli automatisk levert. Det går også an å "levere" bøkene tidligere, og dessuten er det en knapp for å fornye lånet, den har jeg foreløpig ikke testet. Man er begrenset til å låne to bøker av gangen. Rapporten fra 22. juli-kommisjonen er ikke rettighetsbelagt, og dermed heller ikke begrenset av disse restriksjonene.

 


Dette er et utsnitt av bøkene som er tilgjengelig for lån. 2012-titler foreløpig, 144 titler, det antar jeg kan være forskjellig etter hvilket bibliotek du sogner til. Nesten bare norske bøker, men det har sneket seg inn en oversatt bok av Gellu Naum. 5 eksemplarer av hver er tilgjengelig for utlån - her ser vi at Sluk og Nostradamus' testamente er helt utlånt. Da finnes det en knapp for reservering, som jeg antar betyr at man får en eller annen beskjed når et eksemplar blir tilgjengelig. Nedlasting av bøker går raskt, i hvert fall over trådløst nettverk.

Litt snodig at all teksten i appen er på engelsk, kanskje?


Siden med bøker som er fritt tilgjengelige ser slik ut. Klassikere og NOU-er er det som finnes her foreløpig. Disse kan jo allerede lastes ned andre steder, men det er en sympatisk tileggsfunksjon å finne det her også.


Foreløpig finnes appen bare i iOS-versjon, etter det jeg skjønner skal en Android-versjon være under utvikling.

 

Selve teksten ser slik ut (detter er fra Stasia). Man kan stille inn tekststørrelse, lysstyrke og bakgrunnsfarge (hvit, sepia, svart med hvit tekst), og ellers er det ikke så mange funskjoner - for eksempel ingen notatfunksjon, men iom. at boka forsvinner etter to uker er det kanskje ikke så rart. Et større ankepunkt er at den ikke har noen søkefunksjon, det bør være på ønskelista til senere vesjoner. Det samme med synkronisering til forskjellige platformer, slik at jeg kan lese samme bok både på telefonen og på iPaden.

Jeg liker eBokBib, den er kjapp og funksjonabel, uten dikkedarier. Nå står det i grunnen bare på utvalget - og det få vi  håpe at øker raskt. Spesielt eldre ting som fortsatt er rettighetsbelagt men som ikke lenger er tilgjengelig i bokhandel bør det være maktpåliggende for bibilioteket å gjøre tilgjengelig på denne måten.

Lenke

5 kommentarer:

Unknown sa...

Veldig bra oppsummering. Dessverre så er det ikke biblioteket som bestemmer hva som skal være tilgjengelig. Norske forlag har ennå ikke begynt å selge ebøker til bibiliotek. Det du har tilgang til i eBokBib idag er det kulturrådet har kjøpt inn under den såkalte kulturfondordningen.

Så for å få oppfylt ønsket ditt om både å få flere titler fra nyere tid, og din svært gode ide om at bøker som ikke lenger er tilgjengelig i bokhandel kan være tilgjengelig som ebøker fra biblioteket så må norske forlag først bestemme seg for å selge ebøker til bibliotekene og så starte konverteringen av eldre litteratur til ebokformat. Noe som dessverre ikke nødvendigvis skjer med det første.

Berit Skillingsaas Nygård sa...

Som du skriver er dette et prøveprosjekt , foreløpig. Oslo har startet, Trondheim/Bergen kommer sannsynligvis i gang i løpet av neste uke. Vi håper at vi etter hvert kan tilby flere titler. Folkebibliotekene rundt omkring i landet er klare!

olajostein sa...

Fullt klar over at det er vanskelige forhandlinger om hvordan man skal håndtere norsk e-bokutlån. Som skrivende er jeg også opptatt av at man sikrer forfatternes og forlagenes inntekter også, og at man foretar nøye avveininger av de ulike hensynene. Men som lesende vil jeg ha mest mulig fortest mulig.

Odd Arne Jensen sa...

Tips angående det at du fikk appen på engelsk:
Den bruker automatisk det språket som er valgt via innstillingene på iOS-dingsen din. Så hvis du velger norsk språk med Settings - General - International - Language, så bør du få eBokBib på norsk også.

Unknown sa...

Jeg har skrevet et lite notat om hvilken info som er – og særlig IKKE er – tilgjengelig for bøkene hos Deichman.

Og en liten betraktning om det å låne en bok og levere den tilbake igjen etter bare fem minutter.