19 mars 2013

Dumme, umodne mennesker (Dag Solstad snakker)


Jeg skal ikke si noe stygt om lærere, men jeg har alltid reagert på at voksne prøver å friste ungdommen. Jeg skjønner ikke hvorfor man gjør det. Ungdommen skal ikke fristes, ungdommen skal få høre at de er dumme, umodne mennesker som må lære den norske kulturarven for å bli voksne mennesker. Det er ingen vits i å friste med noe som helst. Og dette snakket om at Ibsen er like spennende som en kriminalroman, herregud, det er han slettes ikke! Han er ikke spennende som en kriminalroman. Jeg er glad for at jeg gikk på en offentlig skole som i hvert fall den gang greide å tvinge elevene til å kjede seg med den klassiske litteraturen som de ikke hadde noen forutsetninger for å skjønne. Jeg er glad det fantes en skole som skulle innføre folk i kulturarven. I dag tror jeg at det først og fremst er innvandrerbarn som skjønner at kulturarven er noe som skal læres. Det har jeg sett mange eksempler på.

Uskrevne memoarer, Alf van der Hagen, Oktober 2012 s. 368

Ingen kommentarer: