I dag, torsdag 28.8, er dagen for Aschehougs hagefest. I novellesamlinga Ingen drømmer om Oslo (Aschehoug 2014) har jeg en novelle som handler om å gå på hagefesten for første gang, og i anledning dagen gjengir jeg den her. I år er fjerde gang jeg skal på festen, for øvrig.
Hensikten med hagefesten
Du er på Aschehougs
hagefest. Du står sammen med noen kolleger. Dere jobber i samme
bokhandel, og de andre er invitert hit fordi de jobber i bokhandel,
mens du selv er invitert fordi du nylig har debutert som forfatter.
Du har på deg hvit skjorte og et svart slips. Slipsknuten er litt
større en den burde være, tenker du, og dessuten skeiv.
Aschehoug-villaen er rødbrun, og er hverken av bemerkelsesverdig
størrelse eller utseende. Hagen virker også liten, du forstår ikke
hvordan det skal være plass til de femten hundre menneskene du har
hørt skal være invitert. Du stiller deg i ølkø og en hyggelig
mann rekker deg en halvliter i et plastglass mens han ser deg inn i
øynene og sier værsågod. Du ser Jan Kjærstad gå forbi og
forsøker deg på et nikk, siden du tidligere den sommeren har
vekslet noen ord med ham på et annet forlagsarrangement, men han
kjenner deg ikke igjen, eller overser deg, eller er opptatt med noe
annet. Du blir stående og røyke mens du speider etter kjente
ansikter, flokken med bokhandlere du kom sammen med har løst seg
opp. Du ser Ung Kvinnelig Forfatter stå et stykke unna, hun snakker
med en fyr du ikke liker, og du snur deg og later som om du ikke har
sett dem. Jo Nesbø går forbi, han er kortere enn deg, men ser
veltrent ut, og ville helt sikkert vunnet om dere hadde sloss. Du har
drukket for mye kaffe tidligere på dagen, og du kjenner et press i
magen. Du finner noen andre debutantforfattere og småprater med dem.
Du legger merke til at ingen har blikket festet på den de snakker
med, alle speider over skulderen til samtalepartneren. Du ser noen av
bokhandlerne og går bort, de har fått seg noe å spise, og du
merker at du er sulten. Det er satt opp hvite paviljongtelt med mat i
utkantene av hagen. Du går bort og laster opp et ugjennomtenkt
utvalg av de forskjellige rettene som er satt frem. En grillet
kotelett, to forskjellige salater, en liten pølse, noen marinerte
reker, et par biter sushi og et trekantformet stykke honningmelon.
Det er ingen sitteplasser, i hvert fall ikke som du har sett, man må
stå og spise, og du og bokhandlerne spøker om det, mens dere på
klønete vis får i dere maten. Ung Kvinnelig Forfatter står noen
meter unna, og du går bort for å hilse. Hun gir deg en klem og ser
deg inn i øynene, ganske lenge, hun smiler. Du tenker at det kan se
ut som om hun er glad for å se deg. Dere står og snakker, kanskje
fem minutter, og du er nesten ikke selvbevisst i det hele tatt mens
dere prater. Allikevel, eller kanskje nettopp derfor, er du bare få
minutter senere, ikke i stand til å huske hva dere snakket om. Hun
må tilbake til noen, du får ikke med deg hvem, men hun sier noe om
at dere treffes etterpå, nede ved Lorry, der festen fortsetter etter
at det er slutt i hagen. Du går til ølkøen igjen, denne gangen er
den lenger, og mens du står og venter på din tur, snakker du med en
skuespiller du har hilst på før. Han introduserer deg på en
elegant måte for et par andre i køen, og etter å ha fått øl,
blir du stående og snakke med dem. Det er noe beundringsverdig over
mennesker som kan gli mellom ulike samtaler på en så enkel måte,
tenker du. Du ser redaktøren din, og hun stanser, gir deg en klem og
sier at det er hyggelig å se deg. Dere utveksler noen ord, men hun
må videre, det er så mange hun skal rekke å snakke med. Du snur
deg igjen, skuespilleren er borte, men noen av de andre du snakket
med står der, og du forsøker å kaste deg inn i samtalen, men har
ikke noe å si. Det hjelper til en viss grad på dine sosiale
hemninger å drikke øl, men det er selvfølgelig en balansegang. Jan
Kjærstad går forbi igjen, heller ikke denne gangen drar han kjensel
på deg. Jo Nesbø står og snakker med Ung Kvinnelig Forfatter, og
du kjenner et stikk av sjalusi. Du har hørt noen si at Jo Nesbø er
flink til å ligge med unge kvinnelige forfattere. Du ser for deg
stablene med Jo Nesbø-bøker du har båret i løpet av de årene du
har jobbet i bokhandel, og tenker at han selger flere bøker i løpet
av de første to dagene etter at en ny Harry Hole-krim er sluppet,
enn det en gjennomsnittlig norsk forfatter gjør i løpet av hele sin
karriere.
Hagefestens fremste
funksjon er å knuse alle illusjoner om at det er noe spesielt ved
det å ha gitt ut en bok, tenker du. Festen er full av ukjente,
uleste, middelmådige forfattere som ingen bryr seg om. Du overhører
en samtale mellom noen journalister og forfattere. De har «sterke
meninger» om «dagsaktuelle temaer». Det virker latterlig, men
samtidig tenker du at du gjerne skulle kunne diskutert med den samme
selvfølgeligheten, og at de skulle lyttet til deg på den måten de
lytter til hverandre. Du tenner en røyk og tenker at du ser ut som
en som tenner en røyk fordi han ikke vet hva annet han skal finne
på. Du går til toalettene og gjør et forsøk på å kvitte deg med
trykket i magen, men selv om du får ut et par lange, dype promp, er
presset det samme rett etterpå. Toalettene er blå, portable
festivaldoer, de står på geledd bortover grusgangen på fremsiden
av villaen. Inne bak noen busker har de også laget et pissoar, to
grå firemannstårn av samme type de bruker på Øyafestivalen. Det
står noen fotografer og henger ved inngangspartiet, de kjeder seg
åpenbart. Du går tilbake dit du stod i sted, ved østsiden av
verandaen, der oppe sitter de ekstra privilegerte, du ser Anne B.
Ragde, Knut Olav Åmås og andre kulturkjendiser. Du treffer på noen
bekjente fra en annen bokhandel, og kan bruke noen minutter på å
prate med dem mens du drikker opp ølen, og slipper å stå alene som
en taper. Mens du snakker med dem, speider du umerkelig over
skuldrene deres etter noen mer interessante å snakke med. Jo Nesbø
står der og snakker med Åmås, ser du plutselig, det betyr at han i
hvert fall ikke snakker med Ung Kvinnelig Forfatter. Det gjør deg
glad. Klokken åtte er festen over, du hører noen si at det var
morsommere før, da holdt man på helt til elleve, det er en grunn
til at de nederste grenene på trærne i hagen er sagd av, sier de,
og ler på en megetsigende måte, du er ikke sikker på om det betyr
at trærne ble klatret i eller om folk hadde sex i ly av dem, men
måten de ler på leder tankene mot den siste muligheten. Noen er
sure fordi de ikke får mer vin. Forfattere og kulturfolk er helt
usannsynlig grådige etter gratis alkohol, tenker du. Ganske raskt
blir det færre mennesker i hagen, de står ute på gata og speider
etter drosjer – de kommer tett – og med ett befinner du deg inne
i en av dem, sammen med blant andre Ung Kvinnelig Forfatter, dere
sitter så tett at du kjenner varmen fra hennes kropp mot din. Dere
stopper utenfor Lorry, Ung Kvinnelig Forfatter betaler, sier noe om
at hun har lært av Eldre Kvinnelig Forfatter at man kan skrive av
drosjeregningen fra Hagefesten ned til Lorry, på skatten. Det er
nesten fullt på uteserveringen, du kjenner igjen svært mange av
ansiktene fra hagefesten, det er ledig plass ved et langbord innerst
i uteserveringen, dere setter dere der. Ganske snart står det øl på
bordet. Det sitter noen Bergensforfattere der, de er hyggelige, tror
du, men særlig han ene er veldig opptatt av at han er fra Bergen, og
det blir mye Bergensprat, de fra Bergen er veldig enige seg i mellom
at Bergen er bedre enn Oslo, og du overrasker deg selv ved å ta
ordet, du sier at Bergen er en veldig hyggelig by, men at den ikke
kan sammenlignes med Oslo i det hele tatt, Bergen er bare en småby,
sier du, og det er kanskje Oslo også, i verdensmålestokk, men den
er det eneste vi har i dette landet som ligner på en ordentlig
storby, blant annet kan du forsvinne fullstendig i denne byen, sier
du, det kan du ikke i Bergen, i Bergen ser alle deg. Og idet du er
ferdig med å snakke, merker du at du er varm i kinnene, og at du har
snakket veldig høyt og litt oppjaget, og de rundt bordet ser på
deg, men ikke rett på deg, det er tydelig at de ikke helt vet hva de
skal si. Bergensforfatterne ser litt forundret på deg, du håper du
ikke rødmer, vi snakket ikke om Bergen nå, sier en, vi snakket om
Berlin. Heldigvis begynner noen å lure på hvor redaktørene er, de
trenger mer øl, de vil at forlaget skal spandere, og du reiser deg
for å gå på toalettet, og idet du reiser deg, ser du at Ung
Kvinnelig Forfatter ser på deg, og du klarer ikke å tolke smilet
hun har om munnen, du ramler nesten over et bord med Selvopptatte
Gamle Rasshøl på veien, en av dem veiver med armene og forteller en
gammel og kjedelig historie som handler om ham selv, og de andre
sitter og later som om de følger med mens de leter etter en
anledning til å avbryte slik at de kan snakke om seg selv. Du kommer
deg inn i restauranten, opp trappeavsatsene og innerst ved baren der
toalettene ligger. Du kjøper deg en øl og et glass Laphroig, på
vei ut treffer du to poeter, de er på vei opp til røyketerrassen i
andre etasje, du blir like godt med dem. Der er det også fullt, dere
røyker og snakker, andre blander seg inn i samtalen, eller dere
blander dere inn i andres samtaler, du føler deg ganske fri, du går
ned igjen, det er halvtomt ved langbordet, det sies at mange har gått
på Litteraturhuset, du leter under bordet etter skulderveska di, den
ligger mellom to stoler, du tenker en uklar tanke om at det kan
fungere som objektivt korrelat, folk stiller ulike spørsmål som du
ikke helt får med deg, noen napper deg i ermet, i jakkestoffet på
høyre albue, det nappes på en utålmodig måte, tenker du, og snur
deg rundt.
En lang stund senere
våkner du opp, du er hjemme, i din egen seng, ved siden av deg
ligger samboeren din, hun ser på deg med trette øyne og spør når
du kom hjem i natt, du sier at du ikke er sikker, kanskje klokken to.
Hun står opp, spør deg lett skadefro om hvordan du har tenkt å
komme gjennom dagen, det er din tur til å levere i barnehagen, du
velter deg ut av sengen, tar en kald dusj, barnet deres har bestemt
seg for at alt pålegg er vondt, samboeren din forsvinner ut døra,
det tar utrolig lang tid å smøre matpakke, samle sammen alt som
skal i sekken, få på skoene, få på jakka, du får med deg barnet
og leverer det i barnehagen. Hjemme igjen setter du deg ved
datamaskinen inne på det rommet du kaller «kontoret» og samboeren
din kaller «gjesterommet», du sitter i det blå lyset fra skjermen,
uvirksom, men skrive, det skal du, uten at du vet om den
utholdenheten du utviser er et tegn på karakterstyrke eller bare
dumhet.
***
Hentet fra novellesamlingen Ingen drømmer om Oslo, Aschehoug forlag 2014
***
Hentet fra novellesamlingen Ingen drømmer om Oslo, Aschehoug forlag 2014
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar