24 februar 2013

Fra Thomas Bernhard - Gamle Mestere


Hjemme har jeg ikke lest en bok på mange år, her i Bordone-salen har jeg lest hundrevis av bøker, men det vil ikke si at jeg har lest ut alle disse bøkene i Bordone-salen, aldri i mitt liv har jeg lest ut en eneste bok, min måte å lese på er et spesielt utviklet talent for å bla i bøker, jeg er altså en mann som heller blar enn leser, som altså blar forbi dusinvis, ja om nødvendig hundrevis av sider før han leser en eneste én; men når denne mannen leser en side, da gjør han det grundigere enn noen annen og med største leselidenskap man kan tenke seg. Jeg er mer en som blar enn leser, må De vite, og jeg elsker å bla like høyt som å lese, i mitt liv har jeg alltid hatt minst like stor glede og virkelig åndslyst av å bla som av å lese. Det er jo når alt kommer til alt bedre bare å lese tre sider av en firehundresiders bok tusen ganger grundigere enn den normale leser, som leser alt, men ikke en eneste side grundig, sa han. Det er bedre å lese tolv linjer i en bok med høyeste intensitet og altså trenge fullt og helt inn i disse linjene, kan man si, enn å lese hele boken som den normale leser, som når han er ferdig kjenner den boken han har lest, like dårlig som en flypassasjer kjenner det landskapet han har fløyet over. Han oppfatter jo ikke engang konturene.


Side 21, Sverre Dahls oversettelse. Gyldendal 2004.

Ingen kommentarer: