08 september 2012

Bokbussen


Et jevnlig høydepunkt for meg som liten boknerd var når bokbussen kom på besøk. Den pleide å stoppe på parkeringsplassen ved butikken, og av en eller annen grunn husker jeg det slik at vi pleide å kjøre bort, selv om vi vanligvis gikk det lille stykket når vi bare skulle handle. Antagelig hadde det noe å gjøre med det store antallet bøker jeg lånte. Jeg hadde fått beskjed om å begrense meg til to fulle bæreposer, det betydde vel noe sånt som 30-40 bøker. De posene var fulle, kan jeg love. Jeg husker ikke hva hun som pleide å være bibliotekar på bokbussen het, men hun var veldig blid og veldig hjelpsom, og de få gangene det ikke var hun som var der men en eller annen vikar i stedet pleide jeg å bli svært skuffet. Han som kjørte bokbussen, og som også hjalp til med inn-og utlån var en skjeggete, fåmælt type husker jeg, men jeg tenkte at han kanskje hadde verdens beste jobb - både få kjøre buss og holde på med bøker.

For å være helt ærlig var jeg ganske sikker på at det ikke lenger kjørte noen bokbuss til Nannestad, men det viser seg at jeg tar helt feil. Stoppestedet er et litt annet, naturlig nok tatt i betraktning av at det befolkningsmessige tyngdepunktet i Holter har vippet over mot Eltonåsen, men fortsatt stopper altså Bokbussen, eller Biblioteksbussen som det visst heter, en gang i måneden.  Det gjør meg på mystisk vis temmelig glad.

2 kommentarer:

Stian sa...

gikk en tur på byggefeltet jeg vokste opp (40 hus, 2 km gangvei, i tillegg til de tre gatene byggefeltet består av) forleden
og så et spikra infoark på et tre
det var datoer for når bokbussen skulle komme
selv om datoene ikke hadde med årstall
var arket såpass leslig at jeg tror det må være bokbuss der fremdeles
det gjorde meg glad
jeg glad i mye som minner om gamle dager
jeg har en novellesamling av roy jacobsen som jeg glemte å levere (knabba)
jeg burde muligens levere inn den, selv om det er over 20 år siden
ellers husker jeg best biografier om fotballspillere
og spøkelsesberetninger fra 'det virkelige liv, ofte fra fiskeværa norrafor

olajostein sa...

Spøkelsesberetninger fra det virkelige liv, ja. Jeg kan også huske å ha lest en hel del slike. Og en periode gikk det mye i UFO-greier, alt sammen fra virekligheten selvsagt. Ellers husker jeg ikke så veldig mye av det jeg leste, det gikk ned på høykant uten å sette de helt dype sporene, det aller meste.