20 mai 2015

Onsdagslenker


  • Trenger verden flere tekster om Bob Dylan? Det er spørsmålet jeg stiller meg selv før jeg begynner å lese Gisle Selnes essay om mannen, publisert på Vagant.no - del 1, del 2 (del 3 kommer snart). Jeg leser sakte, noen avsnitt av gangen, for det er langt, og jeg blir fort utålmodig av lange tekster på nettet; spesielt hvis de handler om Dylan. Men det er godt, og interessant, og sannelig klarer han ikke å si ting om R. Z. som føles nytt og friskt, og det er ingen liten bragd.
  • Det finnes forfattere (egentlig ganske mange) som det er mer interessant å lese om enn det er å lese. Mark Z. Danielewski er en slik, for meg; jeg kan ikke forestille meg at jeg kommer til å ta meg tid til å lese noen av bøkene hans, men det er fint at de finnes, og det er fint at noen snakker med ham om dem, så som i dette intervjuet fra Literary Hub, av Jonathan Russell Clark.
  • De gode folka i N+1 har skrevet veldig godt om generasjoner, særlig de såkalte Millennialistene (som det vel må bli på norsk?). Konklusjonen er overraskende, men ved nærmere ettertanke helt åpenbart riktig: det handler ikke om alder, det handler om klasse, og om penger.

Ingen kommentarer: