05 mai 2015

3 ting, uke 19 (Sandberg - Guardians of the Galaxy - Jon Øystein Flink)


1. Kunne en forfatter funnet på en karakter som Per Sandberg? Ja, det kunne man selvfølgelig, men det ville blitt sett på som overdrevent, en parodi; rett og slett ikke troverdig.

2. Film: Guardians of the Galaxy. Marvel, superhelter. Jeg liker i prinsippet superhelter, tror jeg, uten at jeg noensinne har lest så veldig mange tegneserier om dem. Batman er favoritten. Denne filmen er basert på en temmelig obskur serie, og er vel mer en science-fiction-film enn egentlig en superheltfilm, så vidt jeg kan skjønne. Minner litt om både Star Wars og (den brilliante) tv-serien Firefly. Dessverre er det mye bråk og lite ull. Og total mangel på plot – men det er kanskje blitt et sjangertrekk? Tror ikke jeg er i stand til å gjenfortelle plottet i en eneste superheltfilm jeg har sett de siste fem årene. Ofte noen som jager etter en eller annen magisk kube, har jeg følelsen av? Kjedelig og intetsigende var det okkesom, mesteparten av tida. Så også her. Et pluss for den vaskebjørnen og treet hans, de er ganske morsomme. Terningkast 3.

3. Bok: Jon Øystein Flinks «krimroman» med tittelen Mord i oppgangen som kom i fjor. Fornøyelig lesning, som alle Flinks bøker. I begynnelsen later romanen som om den er en krim; det skjer et drap, og hovedpersonen (som er krimforfatter) blir blandet inn og forsøker temmelig halvhjertet å løse saken. Det kan se ut som om forfatteren har hatt som utgangspunkt å faktisk skrive en krimroman, men så gått lei på halvveien og i stedet skrevet omtrent det som falt ham inn. Og det skal vi være takknemlige for. Verden trenger ikke flere krimromaner som er skrevet etter mal, men den trenger flere romaner av Jon Øystein Flink. Hadde jeg vært en krimelsker som hadde kjøpt denne boka uten å vite noe om forfatteren hadde jeg nok blitt ganske forbanna, tror jeg. Den setningen er ment som en anbefaling. Fint omslag har den også:


Ingen kommentarer: