Jeg leste et intervju med Terry Pratchett nylig hvor han fortalte om hvorfor han brøt med foreleggeren sin i Tyskland - de puttet reklame inn i bøkene hans. Og ikke bare sånn på siste side eller noe, men direkte
inn i teksten! Midt inne i et avsnitt brøt de teksten, forandret skrifttype og skrev sånne ting som "og nå er sikkert våre venner sultne, og da er det ingen ting som passer bedre en en deilig suppe fra NN!" - og så fortsatte den vanlige løpeteksten igjen.
Man kan si mye rart om norske forlag, men akkurat
det er det meg bekjent ingen som har prøvd seg på. Her er det åpenbart et stort marked. Noen forslag:
- Salme ved reisens slutt med reklame for Helly Hansen redningsvester
- Kjell Askildsens samlede noveller med reklame for samlivsterapi og Prozac
- Pan med reklame for kurs i våpenhåndtering
Og så videre og så videre og så videre . . .
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar