12 juli 2006

Dagbladets 25 beste

Dagbladet presenterer i disse dager en kåring av de 25 beste norske bøkene (romaner og noveller) fra de 25 siste åra.

Link: http://www.dagbladet.no/litteratur/25beste.html

I dag er de kommet til Ragnar Hovlands Ei vinterreise.

Dagbladet anslår at det er rundt 5000 bøker innenfor de aktuelle sjangrene som er kommet ut de siste 25 årene. Jeg har vel neppe lest mer enn et par hundre av dem, tenker jeg. Uansett, her er noen titler jeg mener bør dukke opp på Dagbladets liste:

Dag Solstad: 16.07.41 og Ellevte roman, bok atten (her er det mye å ta i, så jeg plukket disse to ene og alene fordi de er mine personlige favoritter)

Frode Grytten: Bikubesong

Kjell Askildsen: Thomas F.s siste nedtegnelser og Hundene i Tessaloniki

Øystein Lønn: Hva skal vi gjøre i morgen og andre noveller

Hanne Ørstavik: Kjærlighet

Svein Jarvoll: En australiareise

Det er i hvert fall de titlene som faller meg inn sånn helt umidelbart. Jeg vedder 100 kroner på at juryen ikke har fått med seg Jarvoll.

Dessuten bør Hans Herbjørnsrud, Karl Ove Knausgård og Thure Erik Lund dukke opp på lista. Kjenner jeg Dagbladet rett har de tatt med Olaug Nilsen, Johan Harstad og Abo Rasul også.

elefantfabrikken: Sånne lister er morsomt, synes du ikke?
olajostein: Jo, jeg liker lister. Men det er vanskelig, utrolig vanskelig faktisk.
elefantfabrikken: Pøh, det er det vel ikke. Det er bare å gå etter magefølelsen og ikke ta det så forbanna seriøst.
olajostein: Åkei. Greit. Jeg skal komme tilbake med min helt egen liste seinere.
elefantfabrikken: Oj, så fantastisk spennende. Jeg klarer nesten ikke å vente.

Ingen kommentarer: