22 mai 2006

Hva jeg leser for øyeblikket

Jeg pleier å lese flere bøker samtidig. Hvis jeg ikke føler for å lese den ene så plukker jeg bare opp en annen. Det er et bra system som jeg anbefaler alle å prøve. Det betyr at jeg leser mye mer nå en den gangen jeg hadde en tåpelig idé om å gjøre ferdig en bok av gangen. Det betyr også at jeg ikke leser ferdig alle bøkene jeg begynner på. En hel del legger jeg fra meg for godt helt bevisst, andre bare faller fra ettersom andre og mer interessante bøker dukker opp. Hvis jeg skal gjette vil jeg si at jeg leser ferdig noe under halvparten av alle bøkene jeg begynner på. Det er forøvrig også å anbefale - det finnes så mye bra å lese at det ikke er noen grunn til å kaste bort tid på ting som ikke gir deg noe.

For øyeblikket leser jeg følgende bøker:

Medici Money av Tim Parks, historien om Medici-familien i Firenze. Ganske spennende greier. Non-Fiction.

The Island of the Day Before av Umberto Eco, som også handler mye om Italia i forna tider, men i fiction-form. Det er egentlig litt dust å lese en italiensk forfatter på engelsk, men sånn ble det denne gangen.

Battle av Sara Villius, svensk forfatter, boka er og på svensk trass i tittelen. Kortprosa. Noe av det er veldig bra synes jeg.

Ville Veier av Annie Proulx, den nyeste novellesamlinga hennes på norsk. De novellene jeg har lest så langt er knallbra.

Dessuten har jeg Gilgamesh og Borges (Collected Non-Fictions) liggende på nattbordet, de blar jeg litt i innimellom.

Ingen kommentarer: