05 mai 2006

Norsk film

Denne uka har jeg sett to norske filmer på kino.
1. Gymnaslærer Pedersen (basert på Dag Solstads temmelig gode roman).
2. Slipp Jimmy Fri (av Cristopher Nielsen, med gjenbruk av div. tegneseriefigurer av samme)

Litt bakgrunn: jeg synes at Dag Solstad er Norges kanskje aller beste forfatter, og at Cristopher Nielsen er Norges klart beste tegneseriemaker. Jeg hadde ikke spesielt store forhåpninger til Gymnaslærer Pedersen, fordi jeg hadde lest en del temmelig lunkne anmeldelser. På den andre siden er den regissert av Hans Petter Moland som også lagde Aberdeen, som er en av de beste filmene laget av en nordmann noensinne. Slipp Jimmy Fri var jeg veldig, veldig spent på, siden jeg liker Nielsen sine tegneserier men ikke akkurat var veldig imponert over 3D-animasjonen i To Trøtte Typer TV-spessial som gikk på NRK for en del år siden.

Gymnaslærer Pedersen er en møkkafilm. Hovedpersonen er redusert til en klønete tulling, og det er i grunn resten av AKP-erne også. Masse tåpelige surrealistiske sekvenser i første halvdel av filmen som ikke fungerer. Slutten er utrolig lang og kjedelig. Historien henger ikke på greip. Total mangel på psykologisk realisme hos personene. Jeg driter i hvordan det går med Pedersen og Nina Skåtøy og hele gjengen.

Slipp Jimmy Fri er en meget god film. Man kan pirke på en del småting, at animasjonen kanskje ikke er like patent hele tiden, at historien er litt rotete, sånne ting, men greia er at Jimmy, tittelfiguren, den narkomane elefanten, er en utrolig bra figur, man får sånn sympati for stakkaren der han kjemper med abstinensen sin, det gjør nesten vondt å se på. Dette er en film med hjerte (og, for så vidt, hjerne), og er den beste norske filmen jeg har sett siden før nevnte Aberdeen.

Det er jo morsomt at Jimmy er en mer interessant og troverdig karakter en samtlige av folka i Gymnaslærer Pedersen til sammen. Ane Dahl Torp og Kristoffer Joner blir fullstendig parkert som skuespillere av en CGI-elefant som bare kan uttrykke seg ved å lage lyder med snabelen. Hurra for Cristopher Nielsen.

Ingen kommentarer: