13 februar 2006

Den gamle norsklæreren min

I første klasse på videregående hadde jeg en norsklærer som het Torleif Hamre. Han var en lærer av den typen man husker - en av de fire-fem lærerne jeg har hatt opp igjennom årene som har gjort en positiv forskjell for meg helt personlig.

For et par uker siden oppdaget jeg at Torleif debuterte som forfatter i fjor høst! Boka heter Norgeshistorier og er en samling noveller.


Elefantfabrikken: Men er det ei bra bok, Ola?
Ola Jostein: Altså, ikke for å være kjip, men den er nok ikke mer en halvbra. To gode noveller - den første og den siste i boka, og så en del ikke helt vellykkede historier som faller sammen på et eller annet tidspunkt. En av dem, som jeg ikke husker tittelen på i farta, er bra helt frem til siste setningen, som faktisk klarer å redusere hele historien til middelmådig møl.
Elefantfabrikken: Au da!
Ola Jostein: Ja det kan du si.
Elefantfabrikken: Men det er vel uansett morsomt å kjenne noen som har gitt ut bok?
Ola Jostein: Ja nettopp! Det var liksom det som var poenget her, ja.

Ingen kommentarer: