15 juni 2012

Cappelens Forslag

Om du ikke har tatt turen innom Cappelens Forslag i Bernt Ankers gate (bak Sentrum scene, ikke så langt fra Brugata trikkestopp), har du gjort deg selv en bjørnetjeneste.

Det er en knøttliten bruktbokhandel, drevet av Andreas og Pil (som begge heter Cappelen til etternavn, derav navnet på butikken) som er usedvanlig trivelige folk med genuint engasjement for bøker. I hyllene putter de kun ting de selv liker, og de tråler stadig vekk antikvariater rundt om i Europa på jakt etter nye godbiter. (Hadde de vært eldre menn kunne man nesten ha tatt dem for å være hovedpersonene i Klassikeren...)

Sist jeg var innom plukket jeg med meg disse:





Fra topp til bånn -
The Floating Opera av John Barth (amerikansk postmodernist som var the bees knees på 80-tallet, men som nå virker å være nesten glemt.)

Ghostwritten av David Mitchell (Jeg har tidligere lest Cloud Atlas som jeg likte svært godt, og Pil anbefalte denne på det varmeste.)

You're all alone av Fritz Leiber (Leiber skrev the Matrix 50 år før the Matrix!)

Maskinens uerstattelige deler av Bård Torgersen (signert!)


Forslaget (som det kalles blant venner) åpnet for under et år siden, og drives, tror jeg, nærmest på rein entusiasme. Jeg håper inderlig at de kommer til å fortsette i lang, lang tid fremover. Er du interessert i bøker som ikke bare er nyheter eller bestselgere skylder du deg selv å ta en tur innom.

Ingen kommentarer: