18 juli 2016

3 ting, uke 29 (Poesi - Every Frame a Painting - La Granada)


1. Denne veldig fine langlesingen fra The Guardian, om poesi og språk og tilhørighet, skrevet av en engelsklærer ved navn Kate Clanchy som i flere år har skrevet og snakket om poesi med en gruppe «Very Quiet Foregin Girls», er noe av de fineste jeg har lest om hva skriving og poesi kan bety for mennesker; for selvfølelsen og selvtilliten og muligheten til å føle at man hører hjemme i verden, på en eller annen måte.

2. Min venn Anders H. tipsa meg om en YouTube-kanal som heter Every Frame a Painting, drevet av en fyr som heter Tony Zhou. Han lager små essays om ulike aspekter ved film, fulle av gode eksempler og lærerike kommentarer, som for eksempel i denne om Cohen-brødrenes særegne stil ved filming av dialog:



3. Tidsskriftet La Granada er ute med et nytt nummer, denne gangen har de bedt 48
norske forfattere kåre de 106 viktigste norske diktsamlingene de siste 50 åra. De 25 øverst plasserte er også blitt utstyrt med korte nyskrevne personlige innledninger/essays. Veldig fint initiativ og god gjennomføring fra redaktørene Kristian Wiese og Mathias R. Samuelsen. Som med alle slike lister er det ting man kan ergre/undre seg over, riste på hodet av, være dypt uenig i osv. (selv stusser jeg f.eks. over at ingen av diktsamlingene til Ruth Lillegraven er å finne på lista), men alt i alt er det blitt en både interessant og representativ liste, så vidt jeg kan bedømme etter første gjennomsyn.
(I parentes bemerket: jeg har vært med på å kåre, og har også skrevet noen ord om Geir Gulliksens Om tyngde og letthet).

Ingen kommentarer: