10 juli 2013

Knausgård


Et nytt, ganske godt intervju med (Vår alles? Norges store sønn?) Karl Ove Knausgård gjort av The Paris Review.

Knausgård er en større forfatter enn han er tenker, det står stadig klarere for meg, og en svært uheldig side ved den (fortjente) enorme suksessen han har fått med Min Kamp-sekstetten er at pressen etterhvert har fått en eller annen slags underlig respekt for alt han måtte finne på å si - han møtes i svært liten grad med motforestillinger, og tåpelighetene som man normalt ville redigert vekk fordi de ikke er særlig interessante får stå; medielogikken gir dem stor tyngde og vekt fordi de kommer fra en a) genierklært og b) rik person.

Det er den samme mekanismen som gjør at man hører på hva kongen har å si i nyttårstalen, og at Trygve Hegnar stadig vekk bes om å uttale seg i de merkeligste saker. Det ubehagelige, for min del, ligger i å observere at det skjer med en person som jeg i utgangspunktet respekterer og liker.

Også fordi han ikke virker å være klar over det selv, Knausgård, at han etterhvert har begynt å tro på ideen om at det er det intellektuelle som er hans styrke som forfatter. Eller, ved nærmere ettertanke, så har det alltid ligget der, både i debuten Ute av verden og andreboka En tid for alt er de essayistiske partiene de klart minst interessante. Slik er det også i Min Kamp-sekstetten; fra den meningsløse åpningssetningen til det sjukt lange Hitler-essayet, er han mindre interessant jo mer abstrakt han blir; styrken hans ligger i det konkrete, det jordnære, det følte. Men disse kvalitetene er det svært vanskelig å diskutere på en presis og innsiktsfull måte; selv mangler jeg både den språklige og den mentale kapasiteten for å gjøre rede for synspunktene mine på noen god måte, jeg satser i stedet på at bruken av lange setninger, semikolon og fremmedord skal få påstandene mine til å fremstå som gjennomtenkte og intelligente.

Men hovedpoenget, at Knausgårds styrke som forfatter ikke ligger i det essayistiske, det lover jeg å vende tilbake til, og utdype, med eksempler og forklaringer, ved en senere anledning.

Ingen kommentarer: