14 mars 2006

Elefantfabrikken del 2

elefantfabrikken: Hvorfor heter bloggen din elefantfabrikken, Ola?
olajostein: Murakami.
elefantfabrikken: Haruki Murakami, den japanske forfatteren?
olajostein: Stemmer. Han har en novelle som handler om en mann som jobber på elefantfabrikken. Den finnes på norsk i en bokklubb-bok som heter Japan Forteller. Hele novellesamlingen finnes på svensk som Elefanten som gick upp i rök, og på engelsk under tittelen The Elephant Vanishes.
elefantfabrikken: Er det bra?
olajostein: Jeg leste samlingen på svensk for mange år siden, og likte det sånn passe. Så leste jeg den ene novellen på norsk i fjor en gang, og syntes den var fryktelig bra. En sånn novelle som henger igjen, om du skjønner hva jeg mener, som man blir gående og tenke på lenge etterpå. Nå har jeg kjøpt den engelske oversettelsen og leser den. Det er en av de beste novellesamlingene jeg har lest. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke skjønte det den gangen jeg leste den på svensk.
elefantfabrikken: Så du er skikkelig Murakami-fan, altså?
olajostein: Ja, jeg er vel blitt det i det siste. Men jeg var ikke overbevist Murakami-tilhenger da jeg fant på navnet til bloggen, da var det kun den ene novellen jeg likte. Men nå har jeg nettopp lest Trekkoppfuglen, og det er med hånda på hjertet en av de beste romanene jeg har lest på lenge.
elefantfabrikken: Ingen kritiske bemerkninger?
olajostein: Nei, jeg klarer ikke å komme på noe negativt å si.
elefantfabrikken: Hæ? Noe negativt må du vel ha å komme med?
olajostein: Ja! Jeg kom nettopp på en negativ ting: hvorfor i all verden har ikke Pax oversatt hele denne novellesamlingen til norsk? Kjenner de ikke sin besøkelsestid? Få ut fingern, Pax!

Ingen kommentarer: