25 juni 2014

Det er de små handlinger som redder verden


Det er gode tider for den som vil være pessimist. Man skrur på radioen og hører et menneske som virker som det går på en spesialskole snakke, men det viser seg å være et regjeringsmedlem. Man hører folk man trodde var oppegående uttale seg om romfolk og tiggere på måter man trodde var henvist til historiens skraphaug. Man går inn i det man trodde var en bokhandel og møtes av et berg av kofferter, drikkeflasker og et slags merkelig rør som vistnok heter «skoletut» og som ingen skjønner vitsen med. Både i det store og i det små finner man utallige anledninger til å bli nedslått dersom man er slik anlagt. Men som det heter i bibelen et sted: det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket.

Victoria Kielland og Kenneth Pettersen åpnet sist fredag Skrev bokhandel. Det er en pop-up, og om noen dager er den borte igjen. Innholdet i bokhandelen er utgivelser fra norske og skandinaviske småforlag - rundt 80 forlag i alt, en samling med smale, sære, vidunderlige utgivelser av alle slag, fra de enkleste oppkopierte og stiftemaskinsamensatte hefter til forseggjorte og vakre bøker av høy håndverksmessig kvalitet - og alle tenkelige varianter og formater der i mellom.




Pop-up-bokhandel er et begrep som ble kjent i Norge nylig, med Christian Kjelstrups vidunderlige én-boks Uroens bokhandel, som fikk helt vanvittig mye oppmerksomhet tidligere i vår. Jeg vet at Victoria og Kenneth hadde begynt å planlegge Skrev før dette stuntet, selv om de fleste nå antar at Skrev er direkte inspirert av Uroens bokhandel. Samme det. Initiativet er ikke noe mindre godt uansett hvor tanken i utgangspunktet måtte ha kommet fra.

(På bildet over ser man for øvrig to av Det stille forlagets utgivelser - Dikt om Odd av Stian Johansen og Er det rart det er krig i verden!!! av Camilla Henrikke Esp. Også de andre Dsf-titlene som fortsatt er tilgjengelige finnes på Skrev.)




Lokalet er bare på ca. 10 kvadratmeter, og hver morgen rullerer Victoria og Kenneth på hvilke bøker som ligger hvor. På den måten får alle sin plass i solen i løpet av butikkens levedager. Og man ser nye ting hver gang man er innom, selv om utvalget vel strengt tatt er det samme (selv om det kommer påfyll også daglig, virker det som).

Jeg er, akkurat nå, rett og slett litt forelsket i Skrev bokhandel. Jeg var der første gang på mandag, jeg var innom der i går, jeg vet jeg skal dit igjen i morgen, og jeg tenker at jeg antagelig kommer til å ta en tur i dag også. Det er fortsatt en hel haug med utgivelser der jeg ikke har rukket å kikke på. Og på mandag er den borte.

Skrev er allerede etter alle parametere som teller en fantastisk suksess, og jeg tipper at vi kommer til å snakke om og referere til Skrev i mange år fremover. Nå håper jeg at det blir en foreteelse som gjentar seg, og aller helst at den inspirerer andre til å lage pop-up bokhandler andre steder, med andre kriterier. Mulighetene er uendelige.



Over ser vi et bilde av Kenneth Pettersen som sitter i butikken og syr et nytt opplag av AFV-utgivelsen Hej Sol Fuck Love av Tine Høeg. (Hvorfor tok jeg ikke et bilde også av Victoria Kielland? Jeg vet ikke, kanskje fordi jeg kjenner Kenneth bedre, så det føltes mindre vanskelig å spørre om å få ta et bilde av ham.) Det slippes en ny bunke med AFV-utgivelser på Skrev torsdag 26. klokka 18. Det er også flere arrangementer i butikken av ymist slag - sjekk hjemmesiden deres.

Skrev bokhandel åpnet den 20. juni 2014 og stenger dørene ved midnatt den 29. juni. Den befinner seg inne på galleriet Demons Mouth i Københavngata 4, like ved Sofienbergparken i Oslo. Den åpner hver dag klokken 12 og stenger ved midnatt.

Mer om Skrev:
Hjemmeside
Bok & samfunn
Flamme forlag

Hvis du er i Oslo i disse dager, har den minste interesse av bøker, og allikevel ikke legger turen innom Skrev minst én gang - vel, da har du rett og slett driti deg ut, min venn.

Ingen kommentarer: